Gebelik Testi
HPV Aşısını Siz Hala Yaptırmadınız Mı?

Genital Siğiller ve HPV Aşısı

Genital bölgede görülen ve HPV (humman papilloma virüs)’e bağlı olarak ortaya çıkan cinsel yolla bulaşan bir enfeksiyondur. 15-49 yaş arası cinsel aktif bayanların %1-2’sinde görülmektedir. 100’den fazla tipi olan HPV’nin yaklaşık yarısı genital siğile neden olmaktadır. HPV ile enfekte kadınların sadece %1’inde görünür siğiller meydana gelir ve sadece %9’unda genital siğil öyküsü vardır. Görünür siğillerin ortalama inkubasyon süresi(ortaya çıkışına kadar geçen süre) 3 aydır. Sıcak ve nemli bölgeler olması nedeniyle, makat çevresinde ve kadınlarda genital bölgede küçük dudaklarda daha sık görülen, küçük, deri renginde, kırmızı veya kahverengi bir kabarıklık olarak başlar. Ortam fazla nemli ise rengi beyazımsıda olabilir. Giderek büyür ve üzeri karnıbahar gibi görüntü alır.

Cinsel yolla bulaşan bir hastalıktır ancak, buluşma hemen daima deri teması ile olduğu için, tam bir cinsel ilişki olmadan da  bulaşabilir. Genital bölge veya makat çevresinde egzema, uzun süreli vajinal akıntı gibi durumlar varsa hastalık daha kolay bulaşmaktadır. Aktif lezyonları olan hastaların bulaştırıcılığı çok yüksektir. Tanısı klinik muayene ile konulur. Bazen ayırıcı tanı için biopsi almak gerekir.  Tedavi de kullanılan yöntemlerin birbirlerine üstünlükleri yoktur. Tedavi hastaların kendi kendilerine uygulayabileceği bazı ilaçlarla olabileceği gibi doktorunuz tarafından uygulanacak rejimlerde mevcuttur. Hastanın kendisinin uygulayacağı ilaçlar dikkatli kullanılması gereken fazla miktarda kullanıldığında ciltte ciddi yanıklara ve erişkinlerde komaya kadar giden nedenlere neden olabileceği için doktorunuz tarafından tedavinizin yapılması en uygun olanıdır. Elektrokoterizasyon(yakma), kriyoterapi(donma), podofilin, trikloroasetik asit veya bikloroasetik asit ile tedavi edilmektedir.

HPV hücre içine yerleşen ve yıllarca sessiz kalan bir virüs olması nedeniyle tedavi sonrası tekrarlamalar görülebilir. Unutulmamalıdır ki yapılan tedavi sadece görülen lezyonlara uygulanır. Yeni siğiller için genital bölgenin periyodik muayenesi gereklidir. Kadınlarda rahim ağzı kanserlerine neden olması nedeniyle mutlaka belirli aralıklarla smear yapılmalıdır.

Birden fazla seks partneri olan kişiler(erkek-kadın) bulaştırıcılık da en önemli yeri almaktadır. Enfekte olmadığı bilinen bir cinsel eşle, tek eşli ilişki yaşamak  genital siğillerden koruma sağlayacaktır. Bununla birlikte kondomların doğru ve sürekli kullanılması riski azaltır ama her zaman koruyucu değildir. Özellikle kondom ile kaplanmayan bölgelerde siğiller görülebilir. Cinsel ilişki sonrası genital bölgeyi yıkama, antiseptik solüsyonla temizlemek bulaşmayı engellememektedir. Siğiliniz varsa bunu kısa zamanda cinsel partnerinizle paylaşın ve doktorunuza başvurun. Sizde veya eşinizde siğil bulguları varken cinsel ilişkiden kaçının ve diğer cinsel yolla bulaşan hastalıklar açısından da test edilmeniz gerekmektedir.

HPV AŞISI

HPV’nin siğile neden olan tipleri %80 tip 6 ve 11 olup kanser gelişiminde düşük onkojenik virüs tipleridir ve nadiren kansere neden olurlar. Yüksek riskli onkojenik virüs tipleri ile karşılaşma ve enfekte olma ihtimali, genital siğili olan kadınlarda daha fazladır. Yüksek riskli onkojenik tipler rahim ağzı, anüs ve vulva kanserlerine  neden olmaktadır. HPV aşısı korunmada kullanılan  bir yöntemdir. Aşı 9-26 yaşları arasındaki genç kızlara veya kadınlara 0,2,6. aylarda olmak üzere 3  doz şeklinde uygulanmaktadır.  Aşı daha önceden enfekte olmamış kişileri hedef alsada enfekte kişilerde  enfeksiyona neden olan tip dışındakilere bağışıklık oluşturmak için aşılanabilir. Aşılama öncesi fark edilmeyen HPV varlığı veya aşının kapsamadığı tipler olması nedeniyle aşılanmış da olsa kişilerin servikal taramaya(smear) devam etmeleri gerekmektedir.