Vajinal Akıntılar
Gebelik ve Banyo

Gebelikte Egzersiz Yapılabilir mi?

Gebelikte Egzersiz

Gebe kadınlar için egzersiz kısıtlaması gerekli değildir, hem anne hem de fetüs için oldukça faydalıdır. Annemizin hamilelik öncesi dönemde ki yaşam şekli yani kilo kontrolü ve düzenli spor yapması gebelik sürecinde de spora devam etmesi bu süreci daha olumlu ve faydalı geçirmesini sağlar. Gebelik sürecinde vücutta meydana gelen fizyolojik değişiklikler nedeniyle dikkatli olunması gerekir. Örneğin eklemlerde meydana gelen gevşeklik nedeniyle ortopedik yaralanma riski artmaktadır, denge merkezinde değişimler olmakta ve denge gerektiren spor dallarında zorlanma olabilmektedir. Gebelerin aşırı yorulmaması, kendine veya fetusa zarar verecek risklerden kaçınması önerilir. Gebelik öncesinde aerobik egzersiz yapan kadınların gebeliklerinde de devam etmelerinde herhangi sakınca yoktur. Gebelikte aşırı kilo alımı ve bu kiloları doğum sonrası dönemde kaybedememek obeziteye neden olmaktadır. Egzersiz ve dengeli beslenme ile istenilen miktarda kilo artışı sağlanmış olur. Gebelikte yapılan egzersiz ile gebeliğin sık yakınmalarından olan bel-sırt ağrısı, gaz ve ayaklardaki şişmelerde hafifleme ve rahatlama olacaktır. Ancak egzersiz yapan gebelerin günlük kalori alımını mutlaka 300kkal/gün şeklinde arttırmaları gerekir. Bununla beraber gebelikle beraber yeni aerobik egzersiz programına başlanmaması veya bu egzersizlerin yogunlaştırılmaması gerekmektedir.  Günlük 20-30 dakikalık süreyi aşmayacak şekilde yürüme, yüzme gibi yaralanma riski az olan sporlarla başlangıç önerilebilir.

Egzersizler sırasında dikkat edilmesi gereken noktalar şöyledir:

1. Egzersiz programı düzenli olmalıdır.
  2. Aşırı yorgunluk, baş dönmesi, nefes açlığı gibi oksijen yoksunluğu bulguları geliştiğinde egzersiz durdurulmalıdır.
  3. Aşırı ısınmadan kaçınabilmek amacıyla, egzersiz serin ortamda yapılmalı, dehidratasyondan kaçınılmalıdır.
  4. İkinci ve üçüncü trimesterde supin pozisyonda(sırtüstü) uzun sürecek egzersizlerden kaçınılmalıdır.
  5. Kontakt sporlar ve dalma sporlarından kaçınılmalıdır.
  6. Yapılan egzersizin gerektirdiği kalori ihtiyacı mutlaka alınmalıdır (ortalama 300 kkal/gün)

Egzersizin yapılmaması gereken durumlar

1. Intrauterin gelişme kısıtlılığı
  2. Persiste eden vajinal kanama
  3. Servikal yetmezlik düşünülen veya serklaj yerleştirilmiş olgular
  4. Preterm doğum için risk faktörlerine sahip olma
  5. Membran rüptürü olan olgular
  6. Gebeliğin tetiklediği hipertansiyon
  7. Ağır kronik medikal hastalıklar.

Anne Adayı Günlük Hareketlerde Nelere Dikkat Etmelidir?

1. Ev işleri yaparken, toz alırken, yerleri temizlerken dizleri üzerinde durmalıdır.
  2. Sırt üstü yatarken kalkıp oturmak için önce yan dönüp sonra kollardan kuvvet alarak kalkmalıdır.
  3. Sandalyeden, ağırlığını bacaklarına verip destek alarak kalkmalıdır.

Anne Adayının Yapmaması Gereken Hareketler Nelerdir?

1. Ani  hareketler
  2. Ağır kaldırmak
  3. Gebeliğin son döneminde çömelerek oturmak veya iş yapmak.