Kadın Üreme Sistemi – Organlar ve Fonksiyonları
Şubat 20, 2018

Gebelikte Tetanoz Aşısı

Son zamanlarda konuşulan konulardan bir tanesi de aşılar!

Gebelik döneminde yapılan aşılardan birisi tetanoz aşısıdır. Birisi çünkü gebelik sürecinde yapılabilecek başka aşılarda vardır. Bunlar arasında;

• İnfluenza aşısı—yani grip aşısı
  • Pnömokok aşısı
  • Meningokok aşısı
  • Hepatit aşısı

İnaktif virüs ve bakteri aşıları ile toksinlerden oluşturulan aşılar gebelik döneminde rahatlıkla uygulanabilirler. Şu zamana kadar yapılan çalışmalarda bu aşıların gebelik üzerinde kötü yan etkileri izlenmemiş olup anneyi ve bebeğini kötü durumlara karşı korumaktadır. Erken doğum, düşük doğum ağırlığı, gebelik kayıpları gibi durumların oluşmasını engellemekte, annenin genel sağlığında oluşacak ciddi durumları azaltmaktadır.

Gelelim gebelikte en çok uygulanan tetanoz aşısına. Geçmiş dönemde uygun olmayan koşullarda doğumlar ve göbek kordonunun uygunsuz steril olmayan materyaller ile kesilmesine bağlı bebek ölümleri yaşanıyor idi. Gebelik döneminde ki aşılama ile bu ölümlerin önüne geçilmiş oldu. Anneye uygulanan aşı sonrası oluşan antikorlar plasenta yolu ile bebeğe ulaşmakta ve doğumda tetanoza karşı bağışıklığı var olarak dünyaya gelmektedir. Tetanoz aşısı toplam 5 doz uygulanan bir aşıdır. doğurganlık

Doz sayısı Uygulama zamanı Koruma süresi
Td 1 Gebeliğin 4. Ayında ilk karşılaşmada yok
Td 2 Td 1 yani ilk dozdan en az 4 hf sonra 1-3 yıl
Td 3 Td 2 den en az  6 ay sonra 5 yıl
Td 4 Td 3 den en az 1 yıl sonra veya diğer gebeliğinde 10 yıl
Td 5 Td 4 den en az 1 yıl sonra veya diğer gebeliğinde Doğurganlık süreci boyunca

Gebelik döneminde en az  iki defa aşı uygulaması gerekmektedir gerekli bağışıklığın oluşması için. Gebelik ile başlayan aşınızı toplam 5 doz olacak şekilde takvime uygun olarak yaptırmanız durumunda doğurganlık dönemi içinde tekrar tekrar aşı yaptırmanıza gerek kalmayacaktır. Ama genellikle annelerden izlediğimiz sadece gebelikleri sürecinde kontrolleri sırasında iki doz uygulanıyor sonrasında diğer dozlar unutulduğu ya da es geçildiği için her gebelikte uygulama yoluna gidilmiştir. Tetanoz aşısı yaptırarak çok ciddi bir durum olan tetanoz ve ona bağlı ölümlerden korunmak için mutlaka aşınızı yaptırın.