Gebe Olduğunuzu Nasıl Anlarsınız?
Gebelik Sonrası Dönem – Lohusalık

Gebelik Planlıyorsanız Dikkat!

Gebelik düşünüyorsanız hayatınızda yapacağınız bazı değişiklikler gebeliğinizin daha sağlıklı geçmesini sağlar.

Yapacağınız en önemli değişikliklerden biri çağımızın önemli sorunlarında biri olan obezite ve aşırı kilolardan kurtulmaya çalışmaktır. Bu nedenle ilk iş tartıya çıkmak ve kilonuzu kontrol etmektir.

Hayatınızın her döneminde olduğu gibi gebelikte de sağlıklı ve dengeli beslenmelisiniz. Bol meyve-sebze ile beraber proteinden zengin beslenme şeklini seçmelisiniz. Yağ ve şeker tüketimini azaltmakta fayda var. Diyetinize balık, beyaz et, süt ve süt ürünleri eklemenin yanında karbonhidrattan ve esansiyel proteinden zengin baklagiller, pirinç, makarna, bulgur gibi yiyeceklerden de faydalanmanız gerekmektedir.

Sigara mı içiyorsunuz!!! Gebelik sigarayı bırakmak için mükemmel bir zamandır. Sigaranın  kendinize bebeğinize ve ailenize son dereceli zararlı olduğunu vurgulamakta fayda var. Yapılan çalışmalarda sigaranın gebe kalmayı zorlaştırdığı, gebelik oranlarını önemli oranda düşürdüğü gösterilmiştir. Gebelikte kullanımına devam etmekle abort (düşük), bebekte gelişme geriliği ve erken doğum riski oldukça artmaktadır.

Günlük hayatımızda çok miktarda tükettiğimiz bir takım sıvılar çay, kahve, kola tüketimini kısıtlamanız da fayda var.

Bir önemli noktada daha önceden var olan sağlık problemleri. Varis, hemoroid, diş problemleriniz varsa, bu problemlerde gebelikle beraber şiddetlenme gözlenebileceği için gebelik öncesinde tedavi olmanızda fayda var. Diabetes Mellitus(şeker hastalığı), kalp hastalıkları, yüksek tansiyon, epilepsi(sara hastalığı), guatr sistemik hastalığınız varsa bu konuyla ilgili doktorunuz ile görüşüp gebelik planlarınızı paylaşmakta, kullandığınız ilaçların gebeliğe etkisi ve gebeliğin hastalığınız üzerindeki olası riskleri hakkında bilgi edinmelisiniz.

İdrar yolu enfeksiyonu veya vaginit gibi enfeksiyonlarınız varsa önceden tedavi ettirmekte fayda vardır.

Gebelik dışı dönemlerde hafif olarak geçirilmesine rağmen gebelikte geçirilen enfeksiyon kongenital toksoplazmosis sendromuna neden olarak bu durumda ağır görme bozuklukları, sağırlık, zeka geriliği, nöbet geçirme gibi ağır sağlık sorunlarına yol açan toksoplazma enfeksiyonunu daha önce geçirmediğiniz taramalarda gösterildiyse eğer  kedilerle temas etmekten kaçının, çiğ/az pişmiş et yemeyin, yeşillikleri mutlaka iyi yıkayın. Çocukluk çağı hastalıklarından su çiçeğini daha önce geçirmeyenlere  aşılama önerilir ve aşılama sonrası 3 ay gebelikten korunması gereklidir.

Gebeliğin teyit edilmesi ve gebelik yaşının tayin edilmesi için, muayenelere erken başlamak son derece önemlidir. Adet takviminin iyi bir şekilde tutulması gebeliğin süresi ile ilgili doğru bilgiler verir. Gebe kalmayı düşünmeye başladığınızda bir takvimde her adetinizin ilk gününü işaretlemeye başlayın.