Normal Doğum mu? Sezaryen mi?
Topuk Kanı Taraması Nedir?

Şeker Yükleme Testi

ŞEKER YÜKLEME TESTİ

24-28. gebelik haftası aralığında iseniz sıradaki testiniz “şeker yükleme testi”Diabet yada Şeker hastalığı gebelikte en sık görülen tıbbi komplikasyondur. Şeker hastalığı ile komplike olmuş gebeliklerin dikkatli şekilde takip edilmesi gerekmektedir. Kan şekeri yüksek olan kontrolsüz gebeliklerde bebeğin anne karnında ölümüne varan ciddi durumlar söz konusu olabilmektedir. Şeker hastalığı tanısı gebelik öncesi konulmuş ise buna Pregestasyonel Diabet denilirken, ilk kez gebelik sırasında ortaya çıkmış ise buna da Gestasyonel Diabet denilmektedir. Ülkemizde birçok kadın doktora gebelik ile başvurması nedeniyle gebelikte yapılan diabet taraması ile tanı koymak yada önlemek için en güzel fırsatı sunar.

Gebelikte Şeker hastalığı taraması için iki program vardır:

• İki basamaklı tarama50 gr  glikoz (şeker)  açlık-toluk durumuna bakılmaksızın ağızdan alınır ve 1 saat sonra kan şekeri ölçümü yapılır. Amerika Obstetrive Jinekoloji Derneği (ACOG) ve America Diabet Derneğinin (ADA)  önerisi ile kan glikoz seviyesi 140 mg/dl ve üzerindeyse test sonucu pozitif kabul edilir ve Diabet tanısı koyabilmek için 100 gr glukoz yükleme testinin  yapılması gerekir.  100 gr yükleme testinde hastanın aç olması ve son üç gündür 300 gr karbonhidrat içeren dietle beslenmesi gerekir. Günlük aktivitesine normal devam eden hasta 3. günlük dietin ardından  12 saatlik açlık sonrası açlık kan şekeri için kan alınır ve 100 gr şekerli sıvı içilerek 1, 2 ve 3. saatlerde kan şekeri düzeyleri bakılır.
  1. Açlık kan şekeri>95
  2. 1. Saat kan şekeri>180
  3. 2. Saat kan şekeri>155
  4. 3. Saat kan şekeri>140

Bu değerlerden en az iki tanesinin anormal olması durumunda gestasyonel diabet tanısı konulur.

50 gr yükleme testi sonucu 190mg/dl ve üzeri olan hastalarda direk gestasyonel diabet tanısı konulur ve uygun tedavi başlanır.

Daha önceki gebeliklerinde gestasyonel diabet tanısı alan hastalar, birinci derece akrabalarında diabet öyküsü olanlar, belirgin obezitesi olanlar,  daha önce iri bebek doğurma öyküsü olanlar yüksek riskli kabul edilir ve bu hastalara  50 gr yükleme testi gebeliğin ilk 3 ayı içinde yapılabilir. Test sonucu negatif gelirse 24-28 gebelik haftalarında tekrar edilir.

• Tek basamaklı tarama: 100 gr glikoz yükleme testi direkt yapılabileceği gibi 75 gr yükleme testi de yapılabilir. 75 gr yükleme testinde önce açlık kan şekeri için kan örneği alınır ve 75 gr glikoz içeren sıvının tüketiminin ardından 1 ve 2 saat kan şekeri düzeyleri istenir.  Değerlendirme 100 gr yükleme sonuçları gibi yapılır. Aradaki fark 3. Saat şeker düzeyi bakılmaz ve hem tarama amaçlı hem de tanı koyma amaçlı kullanılabilinmesidir